Vorbim mult despre ce înseamnă a fi cetățean, de nevoia de implicare și de cunoaștere a problemelor comunității din care facem parte, de înțelegere a unor prevederi legislative în acest sens, de nevoia de a fi alături unii de alții, pentru a ne fi bine tuturor. Acest scop însă, foarte valoros în esența sa, nu poate fi împlinit fără o educație specifică. Nu ne naștem cetățeni, nu primim acest spirit ca un dat, accesibil tuturor și etern. Devenim cetățeni interacționând, fiind atenți la semenii noștri, învățând și trăind. Mai ales învățând trăind și totodată, trăind învățând. Mereu. Pentru a avea cetățeni adevărați mâine, trebuie să începem demersul nostru de astăzi, ori poate chiar de ieri. Trebuie să ne gândim la copii și tineri ca la cel mai prețios potențial al binelui viitor și să îi adăugăm valoare.
Mereu am afirmat că educația formală are scopul ei, dar calitatea sa vine și din colaborarea cu alte entități care pot aduce în sala de clasă ceea ce nu se află în curriculum. În liceu vorbim de economie, de filozofie, educație antreprenorială, dar nu avem în orar un modul sau o disciplină care să se ocupe de modelarea copiilor și adolescenților ca viitori cetățeni.
Soluția la problemă nu e departe, însă. E în preajmă. Educația nonformală pe care entități dinafara școlii o pot oferi este extrem de valoroasă în acest sens. Le numim proiecte, dar eu cred că sunt mai mult decât atât, sunt demersuri reale care aduc în sistem ceea ce sistemul de învățământ nu poate oferi. Avem astfel oportunitatea de a vorbi cu oameni care știu, despre discriminare, despre bugetare participativă, despre nevoile comunității și desigur, despre cum și cui pot cetățenii să sesizeze aceste nevoi, care sunt autoritățile în drept să le rezolve, cum formulăm astfel de cerințe și cum trebuie să interacționăm cu ele. Pare complicat, dar nu e. Un astfel de demers (proiect) este proiectul denumit „FACT – Fii Activ în Comunitatea Ta”, implementat de Centrul pentru Inovare Publică București. Obiectivul nu pare unul măreț, ci mai degrabă modest: cum identificăm o problemă în comunitate, cum scriem o petiție și cum/cui o adresăm.
Trebuie să menționăm că destul de mulți adulți nu știu cum să gestioneze așa ceva. Cu atât mai mult, dacă ne dorim cetățenie activă, dacă ne dorim democrație adevărată, trebuie să pornim de la niște fundamente: cum ar trebui să arate un astfel de text, care sunt cuvintele-cheie, cum găsim limbajul și argumentele adecvate, cui adresăm aceste demersuri? Aceste întrebări trebuie să ni le punem mereu, iar pe copiii/elevii noștri, să-i îndrumăm să caute răspunsuri și sprijin în comunitate.
Am învățat astfel, adulți și elevi implicați, că e nevoie de concizie, claritate, limbaj adecvat și desigur, o comunitate lângă noi. O petiție trebuie să reflecte nevoia comunității și solidaritatea sa. Elevii au avut pași de făcut, au învățat structura și au redactat petițiile care exprimau ceea ce ei au văzut în comunitate. Au reușit să asimileze structura unui astfel de document și să elaboreze nu unul, ci mai multe.
Mentoratul oferit de Centrul pentru Inovare Publică, inițiatorul proiectului, a presupus interacțiunea cu liceenii, atât față-în-față, cât și online, prezentarea obiectivelor și, foarte important, modul de gestionare a petițiilor, alături de consiliere la orice provocare întâlnită. De fapt, această disponibilitate și deschidere, a reprezentat un important atu pentru succesul proiectului. Au participat 20 de elevi peste 16 ani, din clase diferite, cu abordări și viziuni diferite. Exact cum sunt comunităție extinse din care fac și ei parte, au discutat, au analizat, au mediat și apoi au scris.
Proiectul „FACT – Fii Activ în Comunitatea Ta” este un demers reușit pentru formarea elevilor în vederea înfruntării provocărilor comunității. Ca profesor, am învățat alături de ei. Omul este o ființă gregară, grupul este ancora și sprijinul unui individ, iar noi am ajuns împreună, profesori, mentori și elevi, la concluzia că dacă celor din jur le este bine, desigur și nouă ne este bine. Am învățat că binele comun este și binele nostru individual.
Putem afirma deci că proiectul „FACT – Fii Activ în Comunitatea Ta” este despre bine și despre a trăi decent în comunități, nu despre înfruntări, este vorba despre deschiderea autorităților la vocea celor care i-au ales, nu despre răzbunări și orgolii. Credem că elevii vor internaliza aceste experiențe și le vor utiliza cu succes în viitor, pentru că astăzi creștem cetățenii de mâine.
Profesor Aurelia Dascălu
Coordonator FACT
Liceul Tehnologic „Jacques M. Elias” din Sascut, județul Bacău
Inițiativa se derulează prin proiectul PROTEUS implementat de The Transatlantic Foundation și cofinanțat de Uniunea Europeană. Punctele de vedere și opiniile exprimate sunt doar ale autorilor și nu reflectă neapărat pe cele ale Uniunii Europene sau ale Agenției Executive Europene pentru Educație și Cultură. Nici Uniunea Europeană, nici autoritatea care acordă grantul nu pot fi făcute responsabile pentru acestea.