Anul acesta școlar a fost pentru elevii clasei a X-a A nu doar despre lecții, evaluări și note. A fost, mai ales, despre implicare, curaj și responsabilitate civică. În cadrul proiectului „Fii activ în comunitatea ta”, elevii noștri au învățat să identifice probleme reale, să propună soluții și să le formuleze în mod structurat, prin petiții adresate autorităților centrale și locale sau conducerii liceului.
Nu a fost ușor deloc, dar dorința elevilor de 16–17 ani de a face o schimbare pentru ei și pentru colegii lor a fost mai puternică decât orice obstacol întâlnit pe parcurs. Au învins rușinea, au depășit lipsa de experiență și au învățat să pună întrebări incomode. S-au mobilizat, au colaborat și au demonstrat că vocea lor contează!
Ce și-au dorit elevii să schimbe?
Fiecare grup a ales o temă de interes major pentru viața din liceu:
- Informarea privind situația tehnică și juridică a clădirii din Șos. Pantelimon nr. 21
- Funcționarea aparatelor de aer condiționat din clase – Pentru că temperaturile ridicate afectează capacitatea de concentrare, elevii au solicitat ca aparatele de aer condiționat din clase să fie funcționale;
- Reabilitarea clădirii din curtea liceului – Considerând spațiul insuficient pentru activități extracuriculare, elevii au solicitat reabilitarea acestei clădiri în vederea utilizării ei în scop educativ sau sportiv.
- Participarea liceului în programul Erasmus+ – Dorindu-și oportunități de mobilitate și învățare internațională, elevii au cerut includerea liceului în proiecte Erasmus+.
- Informarea privind stadiul lucrărilor la sala de sport – Pentru că orele de sport se desfășoară iarna într-o sală mica de sport, elevii au solicitat detalii clare despre termenul estimat de finalizare al noii săli.
- Înființarea unui magazin alimentar în incinta liceului – O soluție practică pentru elevii care nu pot părăsi curtea liceului în pauze, dar care au nevoie de gustări sau apă.
- Dotarea claselor cu cuiere pentru haine – Elevii și-au dorit un mod organizat și igienic de a-și păstra hainele în sala de clasă.
- Instalarea unui dozator de apă la etajul 2 – Petiția a fost justificată prin lipsa accesului facil la apă potabilă, mai ales în zilele călduroase.
- Achiziționarea a 15 videoproiectoare – Pentru o educație modernă, elevii au cerut dotarea claselor cu echipamente care să faciliteze predarea digitală.
- Înființarea unei Asociații Sportive Școlare – Pentru elevii pasionați de mișcare, această inițiativă ar putea însemna organizarea unor competiții și cluburi sportive în cadrul școlii.
- Schimbarea tartanului de pe terenul de fotbal cu gazon artificial – Terenul actual este deteriorat, iar elevii își doresc un spațiu sigur și plăcut pentru orele de sport și mișcare în aer liber.
- Acces liber la sala de sport/terenul de fotbal în pauze – Elevii au cerut ca, în pauzele mari, să aibă acces supravegheat la aceste spații pentru recreere activă.
- Introducerea burselor pentru practica elevilor din liceu – O propunere menită să sprijine elevii din învățământul tehnologic care desfășoară practică în companii, dar nu beneficiază de o susținere financiară clar reglementată.
- Suplimentarea numărului de ore de sport la liceele tehnologice – Având în vedere rolul esențial al sportului în menținerea sănătății, elevii au cerut adaptarea curriculumului.
- Elaborarea unei proceduri pentru integrarea elevilor transferați – O inițiativă prin care elevii vor ca noii colegi să beneficieze de sprijin și orientare la sosirea în liceu.
Petițiile au fost redactate și trimise prin e-mail la finalul lunii mai, iar acum elevii așteaptă cu nerăbdare răspunsurile autorităților. Însă, indiferent de răspunsuri, adevăratul câștig este procesul prin care au trecut. Au învățat să observe, să întrebe, să argumenteze și să ceară – toate acestea fiind competențe esențiale pentru cetățenia activă. Nu faptul că au scris petițiile a fost scopul proiectului, ci convingerea că pot schimba ceva. Au devenit mai atenți la ce se întâmplă în jurul lor, mai curajoși în a-și exprima opiniile și mai implicați în viața comunității școlare. Așa se formează cetățenii responsabili de mâine.
Profesor Ioana Iconaru
Coordonator FACT
Liceul Tehnologic „Nikola Tesla”, București
Inițiativa se derulează prin proiectul PROTEUS implementat de The Transatlantic Foundation și cofinanțat de Uniunea Europeană. Punctele de vedere și opiniile exprimate sunt doar ale autorilor și nu reflectă neapărat pe cele ale Uniunii Europene sau ale Agenției Executive Europene pentru Educație și Cultură. Nici Uniunea Europeană, nici autoritatea care acordă grantul nu pot fi făcute responsabile pentru acestea.