Proiectul „FACT – fii activ în comunitatea ta” implementat în Liceul Tehnologic „Jacques M. Elias” Sascut, jud. Bacău, a presupus două direcții de acțiune:
- instruire și mentorat cu cei 20 de elevi implicați, privitor la evaluarea cunoștințelor elevilor despre comunitate, implicare, identificare a unor nevoi comunitare, dar și despre modul în care pot fi găsite modalități de semnalare și de soluționare a acestor probleme (cui se pot adresa și în ce mod);
- exercițiul de democrație participativă prin elaborarea unei petiții, depunerea acesteia și urmărirea modului în care documentul este soluționat de către autoritățile competente.
Sesiunea de formare față-în-față a fost una de un real folos pentru tinerii de la Liceul Tehnologic „Jacques M. Elias” din Sascut. Elevii au învățat despre ce înseamnă comunitate, spirit comunitar, nevoia comună, despre rolul administrației locale sau al altor autorități, precum și despre cum identificăm care entități sunt responsabile sau care pot contribui la soluționarea nevoii.
Identificarea unor nevoi în comunitățile din care elevii fac parte și elaborarea unei petiții a fost partea cea mai consistentă a proiectului. Au fost identificate mai multe nevoi și au fost analizate din mai multe perspective, una dintre caracteristici fiind modul în care problema are un impact mai mare sau mai redus asupra comunității și efectele care se înregistrează.
După selecția nevoilor care erau reale și care afectau comunitățile, s-a trecut la realizarea petițiilor și la identificarea autorităților/entităților care pot fi sesizate. Elaborarea petițiilor a presupus mai multe aspecte: limbajul clar, text concentrat; formulări clare și concise; argumente reale și dovezi (fotografii etc.); termeni specifici adecvați; cunoașterea unor elemente de legislație care reglementează aspectele sesizate în petiții; cui adresăm aceste petiții; cum depunem petițiile; cum urmărim modul de soluționare.
Petițiile de la Sascut au vizat poluarea mediului înconjurător, lipsa unor facilități comunitare (coșuri de gunoi, lipsa unor adăposturi pentru animale), drumurile pe care se circulă cu dificultate, trecerea de pietoni din zona gării. Tinerii implicați în proiect au căutat entitățile care au competențe în domeniile respective (UAT, poliție etc.), au căutat elementele de legislație adecvate și le-au utilizat în construcția petițiilor.
Au rezultat opt petiții:
- Petiție pentru soluționarea problemei animalelor fără adăpost din comuna Sascut, adresată Primăriei Sascut;
- Petiție pentru poluarea cauzată de ambalajele de unică folosință din plastic și alte deșeuri, adresată Primăriei Sascut;
- Petiție pentru semnalarea pericolului/riscurilor determinate de tăierile ilegale de pădure din aria comunei Sascut, adresată Ocolului Silvic Sascut;
- Petiție pentru dotarea băilor din Liceul „Jacques M Elias” cu produse de igienă, adresată conducerii Liceului Tehnologic „Jacques M. Elias” Sascut;
- Petiție cu privire la debitul foarte scăzut la rețeaua cu apă de pe timpul verii, adresată Primăriei Sascut, Serviciul Public de Alimentare cu Apă și Canalizarea;
- Petiție pentru instalarea unui semafor pe șoseaua națională din dreptul stației de autobuz unde se află trecerea de pietoni, adresată Primăriei comunei Sascut și Poliției Rutiere;
- Petiție pentru instalarea coșurilor de gunoi în comunitatea Sascut, adresată Primăriei comunei Sascut;
- Petiție pentru reabilitarea drumurilor din satul Conțești, comuna Sascut, județul Bacău, adresată Primăriei comunei Sascut.
Au fost elaborate variantele inițiale, asupra cărora tinerii au lucrat în echipe, au colaborat și au adus, fiecare dintre ei, aportul personal la varianta finală. O petiție are cel mult două pagini de text (expunerea nevoii, impactul asupra comunității, eventuale soluții și baza legislativă). Textele au un limbaj clar, concis, argumentele sunt formulate în termeni simpli, ușor de înțeles, argumentele au reflectări cantitative sau calitative. Foarte util a fost materialul pus la dispoziție de Centrul pentru Inovare Publică, în care s-a creionat un cadru de formulare, elementele obligatorii și modul de elaborare.
Textul se încheie îndeobște, cu o eventuală propunere a unei soluții sau cu precizarea faptului că se așteaptă un răspuns adecvat din partea entităților sesizate. Privitor la argumentele legislative, acestea arată legea/hotărârea de guvern/ordinul de ministru care sprijină cerințele cetățenilor, cu articol, aliniat și enunțarea acestuia.
De exemplu:
„În conformitate cu Legea nr. 215/2001 a administrației publice locale, cu modificările și completările ulterioare, care stipulează obligația autorităților locale de a asigura dezvoltarea infrastructurii și întreținerea drumurilor și Ordonanța Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor, care prevede obligația întreținerii și reparării drumurilor publice, solicităm…”
Sau
„Știm că există baza legală pentru monitorizarea și sancționarea acestor persoane, respectiv Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 51/ 2016 pentru modificarea și completarea Legii 171/2010 privind stabilirea și sancționarea …. ”
Acest exercițiu de cetățenie activă este unul credem obligatoriu pentru fiecare tânăr viitor cetățean, atât pentru dezvoltarea competențelor de identificare și soluționare a unor probleme comunitare, cât și pentru dezvoltarea capacității de a identifica entitățile responsabile și de a redacta un document care să determine acțiunea și aplicarea unor soluții.
Profesor Aurelia Dascălu
Coordonator FACT
Liceul Tehnologic „Jacques M. Elias” din Sascut, județul Bacău
Inițiativa se derulează prin proiectul PROTEUS implementat de The Transatlantic Foundation și cofinanțat de Uniunea Europeană. Punctele de vedere și opiniile exprimate sunt doar ale autorilor și nu reflectă neapărat pe cele ale Uniunii Europene sau ale Agenției Executive Europene pentru Educație și Cultură. Nici Uniunea Europeană, nici autoritatea care acordă grantul nu pot fi făcute responsabile pentru acestea.